2,5 jaar transformatie sociaal domein. “Wat gaat goed?”

[et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”section” background_color=”#04393d” _builder_version=”3.0.47″ custom_padding=”0px||0px|” custom_padding_tablet=”0px||0px|” padding_mobile=”on”][/et_pb_section][et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”section” background_color=”#f4f4f4″ _builder_version=”3.0.88″ background_image=”http://www.cynthiaschenk.nl/wp-content/uploads/2018/01/Blog-3-Cynthia.jpg” custom_padding=”200px||0px|” custom_css_before=”background-color: #f4f4f4;” custom_css_main_element=”-webkit-clip-path: polygon(15% 92%, 0 88%, 0 0, 100% 0, 100% 89%, 84% 93%, 67% 95%, 46% 96%, 30% 95%);||clip-path: polygon(15% 92%, 0 88%, 0 0, 100% 0, 100% 89%, 84% 93%, 67% 95%, 46% 96%, 30% 95%);”][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”on” parallax_method_1=”off” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”Section” background_color=”#f4f4f4″ _builder_version=”3.0.47″ custom_padding=”0px|0px|70px|0px”][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”on” use_custom_gutter=”on” gutter_width=”2″ make_equal=”on” custom_css_main_2=”border-left: 1.5px solid rgba(81,81,81,0.2); ” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.88″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” custom_margin=”25px|||” background_layout=”light”]

2,5 jaar transformatie sociaal domein. “Wat gaat goed?”

Gisteren schreef ik er al over in de eerste blog van deze drieluik. In 2015 heeft er een grote verandering plaatsgevonden in de wetgeving van het sociaal domein, gepaard met de ‘overheveling’ van taken naar gemeenten.

Veel gemeenten hebben zich moeten reorganiseren om met die veranderende wetgeving en taken om te kunnen gaan. En in die (re-)organisatieontwikkeling draag ik graag mijn steentje bij.

Dit is de tweede blog van een drieluik, over mijn ervaringen van tweeënhalf jaar transformatie sociaal domein.

De transformatie is in volle gang maar de échte kanteling moet nog komen. We zijn nog maar net begonnen en er liggen nog heel veel opgaven.

Er zijn veel mensen die (nog) niet de juiste ondersteuning krijgen of tussen wal en het schip raken. Voor deze mensen moeten we veel aandacht  hebben en houden. Ook al zijn we daar hard voor aan het werk en geloof ik dat we op de goede weg zijn, deze mensen hebben daar, begrijpelijk,  op dit moment geen boodschap aan

Toch zijn er al heel veel stappen gezet en er gaat ook heel veel wel goed. En daar wil ik in deze blog aandacht voor. In de blog schrijf ik over wat ik goed vind gaan en waar we trots op kunnen zijn.

Al bijna tien jaar ben ik werkzaam het sociaal domein. Mede door mijn ietwat nieuwsgierige aard en mijn betrokkenheid heb ik de afgelopen jaren heel veel mensen gesproken over hun ervaringen in het sociaal domein. Honderden inwoners, maar ook heel veel teamleiders, beleidsadviseurs, bestuursleden, zorgaanbieders en welzijnsorganisaties vertelden mij wat hun ervaring is tijdens deze transformatie. We kunnen als Nederlanders dan wel bekend staan om onze  ‘klaagcultuur’, toch hoor ik ook regelmatig succesverhalen.

In deze blog benoem ik, gebaseerd op alle gesprekken, mijn top 5 over

“Wat gaat goed?”

 

  1.  Continuiteit: Zeker niet in de laatste plaats is het belangrijk om te noemen dat de zorg en ondersteuning, na zo’n grote verandering gecontinueerd is. Zoals ik het nu schrijf lijkt het heel simpel, maar ‘achter de schermen’ is hier m.n. door gemeenten met man en macht aan gewerkt. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen, want echt grote ongelukken zijn er bij mijn weten niet gebeurd en zijn er juist wijken waarin bijvoorbeeld het aantal huisuitzettingen is gedaald de afgelopen jaren.

2.  Klantbeleving: Inwoners, zorgaanbieders, ketenpartners ed. met een vraag, een probleem of een signaal kunnen terecht bij één loket. Dit loket met haar medewerkers is zichtbaar en laagdrempelig toegankelijk. Een ander voordeel wat inwoners ervaren is dat ze niet meerdere malen hun verhaal hoeven te doen en dat ze één contactpersoon hebben, die alles ‘overziet’. De inwoner ervaart dat er aandacht en tijd is voor zijn vraag. Door in plaats van alleen het probleem centraal te zetten, is er veel meer aandacht voor de krachten en talenten van de inwoner. Hierdoor kan de inwoner in veel gevallen zelf een onderdeel van de oplossing kan zijn. Uit gesprekken met inwoners blijkt dat het zelfvertrouwen groeit als ze zelf een onderdeel kunnen zijn van hun oplossing. Velen kunnen, door het inzichtelijk maken van talenten, daardoor ook van meerwaarde zijn voor hun omgeving. Ook al is de zorg en ondersteuning dichterbij en wordt er hierdoor in een vroeger stadium gesignaleerd, volgens de inwoners kan de dienstverlening wel beter. Bijvoorbeeld op het gebied van terugkoppeling en transparantie over de werkwijze. Hier kunnen gemeenten en sociale teams nog veel leren van de grote commerciële bedrijven in ons land. Het blijft belangrijk dat men verwachtingen over en weer uitspreekt, want door hier niet duidelijk over te communiceren kan het zijn dat inwoners en ketenpartners ontevreden zijn en het vertrouwen verliezen. Een goede ( samenwerkings- ) relatie is van essentieel belang.

3.Maatwerk: Tijdens deze transformatie komt er steeds meer ruimte en aandacht voor het leveren van  maatwerk. “Hoe wíl iemand participeren in de maatschappij?” Wat heeft iemand daarvoor nodig?” Dit betekent ook meer ruimte voor de professional. De professional moet die ruimte wel durven en kunnen pakken. Het creëert  eigenaarschap en verantwoordelijkheid. Iedereen moet de ruimte kunnen krijgen om op zijn eigen manier regie over zijn leven te voeren. Iemand die hulpbehoevend is kan middels maatwerk veel meer eigen regie over zijn leven  houden en van meerwaarde kan zijn voor de samenleving. Er komt steeds meer aandacht voor ieders talent en kwaliteiten. Ik noem het ook wel het sociale kapitaal.

Mijn advies aan de professional is: motiveer altijd waarom je iets doet. Stel als professional bij elke beslissing jezelf de vraag waarom je juist nu deze beslissing neemt. Het is lastig en het kost tijd. Maar je wordt er een betere professional door, het geeft energie en het biedt meer duidelijkheid naar de inwoner. Dit komt ten goede van je relatie naar de inwoners of andere samenwerkingspartners. Tevens voorkomt dit dat je je gaat schuilen achter de systeemwereld, die soms niet ondersteunend is aan je werk of de vraag van de inwoner.

4. Samenwerking: Doordat hulpverleners en zorgaanbieders onderling, maar ook vrijwilligersorganisaties, kerken, sportclubs elkaar voorheen niet kenden werd er vanuit de eigen kokers gewerkt. Ieder met zijn eigen belang. We, de individuele hulpverleners, organisaties ed., zetten steeds meer het belang van de inwoners en de samenleving boven ons eigen belang. Hierdoor ontstaan er mooie duurzame samenwerkingsrelaties.

Om te kunnen samenwerken, moet je elkaar ook iets gunnen.

Waar eerder een angst heerste dat je als professional of als organisatie wellicht overbodig zou worden of je expertise ondermijnd zou worden  als je kennis zou delen, ontstaat nu steeds meer de ervaring dat als situaties bekeken worden vanuit verschillende blikvelden dit hele mooie resultaten opleveren voor de klant.

Ook ervaar ik dat beleid en bestuur gedwongen worden om de samenleving en de ervaringen van de uitvoering goed te kennen. Ze hebben de kennis en ervaring van en de samenwerking met de praktijk nodig om de middelen op een zinvolle manier te besteden.

5.Evidence based: Onder punt 3 schreef ik over onderbouwing van de werkzaamheden van de individuele hulpverlener. Echter die onderbouwing, over waarom we iets doen en wat het oplevert, zie je in alle lagen van  organisaties terugkomen.

Activiteiten en werkzaamheden, voorzieningen worden steeds meer onderbouwd. Er wordt niet meer iets gedaan vanuit de ‘aanbodgedachte’ en er is steeds meer aandacht voor het meten van effecten.Vragen die ik hierbij vaak stel zijn ”waarom doen we wat we doen? Past dit bij onze bedoeling? Welk doel dient dit en welk resultaat willen we hiermee bereiken?”

Het kost tijd om hierover na te denken, maar uiteindelijk zet je daarmee wel alle neuzen dezelfde kant op. Er is meer aandacht voor de “de bedoeling” en het ‘bestaansrecht’ van de organisatie. “Wat levert onze zorg op?” Er komen steeds betere meetinstrumenten, die resultaten kunnen meten.

Hiermee pleit ik niet voor nog meer systemen, maar voor onderbouwing van het werk.Er zal altijd ruimte moeten blijven voor de ervaring en de intuïtie van de professionals.

Een top 5 waar iedere medewerker die de afgelopen 2,5 jaar een rol heeft gehad in de transformatie trots op mag zijn. Want ook al is er nog werk te doen…

Successen mogen gevierd worden!

 

Morgen het laatste deel van mijn drieluik. “Wat kan er beter?”

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.47″ header_font_size=”26px” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” custom_margin=”25px||0px|” custom_padding=”15px|25px|25px|25px” saved_tabs=”all” global_module=”205239″]

Waarom

Ik wil de wereld een stukje mooier maken. Ik ga uit van kracht in plaats van problemen. Kracht in de mens, kracht in de samenleving en kracht in organisaties.

[/et_pb_text][et_pb_divider color=”rgba(81,81,81,0.2)” show_divider=”on” height=”1.5″ disabled_on=”on|on|off” _builder_version=”3.0.47″ custom_css_main_element=”margin: auto;||width: 15%;||padding-bottom: 0px !important; ||” /][et_pb_slider show_inner_shadow=”off” _builder_version=”3.0.47″ custom_padding=”|||” custom_padding_tablet=”|||” custom_padding_phone=”|||” auto=”on” auto_speed=”3500″ custom_css_main_element=”margin: 0px !important||padding: 0px !important; ” remove_inner_shadow=”on” saved_tabs=”all” global_module=”205240″] [et_pb_slide heading=”%22″ background_layout=”light” _builder_version=”3.0.47″ header_font=”Cantata One||on||” body_font=”||on||” background_color=”rgba(255,255,255,0)” custom_css_main_element=”width: 85% !important; ||margin: 25px; “]“Cynthia weet van niets iets te maken en weet resultaat te bereiken. Ze is sociaal, weet draagvlak te creëren en durft beslissingen te nemen. Ik kan haar van harte aanbevelen”[/et_pb_slide][et_pb_slide heading=”%22″ background_layout=”light” _builder_version=”3.0.47″ header_font=”Cantata One||on||” body_font=”||on||” background_color=”rgba(255,255,255,0)” custom_css_main_element=”width: 85% !important; ||margin: 25px; “]“Ik heb Cynthia ervaren als een echte bouwer en borger. Passievol en integer. Organisatiebreed implementeren doet ze vakkundig. Ik heb prettig met haar samengewerkt”[/et_pb_slide][et_pb_slide heading=”%22″ background_layout=”light” _builder_version=”3.0.47″ header_font=”Cantata One||on||” body_font=”||on||” background_color=”rgba(255,255,255,0)” custom_css_main_element=”width: 85% !important; ||margin: 25px; “]”Positief, energie, daadkracht, sprankelend, veelzijdig, vrolijk”[/et_pb_slide][et_pb_slide heading=”%22″ background_layout=”light” _builder_version=”3.0.47″ header_font=”Cantata One||on||” body_font=”||on||” background_color=”rgba(255,255,255,0)” custom_css_main_element=”width: 85% !important; ||margin: 25px; “]”Cynthia heeft mij begeleid bij het maken van keuzes. Ze is oprecht geïnteresseerd, heeft veel kennis en komt daardoor snel tot de kern. Ze is een stok achter de deur en zet een spiegel voor je neus. Ik voelde me heel prettig bij haar en kan haar van harte aanbevelen.”[/et_pb_slide] [/et_pb_slider][et_pb_divider color=”rgba(114,114,114,0.66)” show_divider=”on” disabled_on=”on|on|off” _builder_version=”3.0.47″ custom_css_main_element=”width: 10%;||margin: auto;” saved_tabs=”all” /][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”3.0.47″ text_font=”||||” text_font_size=”15px” text_font_size_tablet=”46″ text_font_size_last_edited=”on|tablet” text_text_color=”#000000″ header_font=”Raleway Light||||” header_font_size=”35px” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” text_orientation=”center” module_alignment=”center” custom_margin=”10%|||” custom_margin_tablet=”||20px|” custom_margin_last_edited=”on|desktop” custom_padding=”||0px|” saved_tabs=”all” global_module=”205241″]

Kennis maken?

Laten we bellen!

[/et_pb_text][et_pb_button button_url=”http://www.cynthiaschenk.nl/contact/%20″ button_text=”Ik wil contact opnemen” button_alignment=”center” _builder_version=”3.0.88″ custom_button=”on” button_text_color=”#494949″ button_border_color=”#2B7C74″ button_use_icon=”off” button_text_color_hover=”#ffffff” button_bg_color_hover=”#2B7C74″ button_border_color_hover=”#2B7C74″ saved_tabs=”all” global_module=”205242″ /][et_pb_divider disabled_on=”on|on|off” _builder_version=”3.0.47″ custom_css_main_element=”width: 10%;||margin: auto;” /][et_pb_button _builder_version=”3.0.47″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”Section” _builder_version=”3.0.47″ custom_padding=”0px||0px|” custom_padding_tablet=”0px||0px|” custom_css_main_element=”-webkit-clip-path: polygon(15% 92%, 0 88%, 0 0, 100% 0, 100% 89%, 84% 93%, 67% 95%, 46% 96%, 30% 95%);||clip-path: polygon(15% 92%, 0 88%, 0 0, 100% 0, 100% 89%, 84% 93%, 67% 95%, 46% 96%, 30% 95%);” padding_mobile=”on”][et_pb_row admin_label=”Row” use_custom_width=”on” custom_width_px=”660px” custom_padding=”50px||75px|” custom_padding_tablet=”100px||100px|” column_padding_mobile=”on” parallax_method_1=”off” parallax_method_2=”off” parallax_method_3=”off” custom_padding_last_edited=”on|tablet” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_divider color=”rgba(114,114,114,0.66)” show_divider=”on” disabled_on=”on|on|off” _builder_version=”3.0.47″ custom_css_main_element=”width: 10%;||margin: auto;” /][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”3.0.88″ text_font=”||||” text_font_size=”15px” text_font_size_tablet=”46″ text_font_size_last_edited=”on|tablet” text_text_color=”#000000″ header_font=”Raleway Light||||” header_font_size=”45px” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” text_orientation=”center” module_alignment=”center” custom_margin=”|||” custom_margin_tablet=”||20px|” custom_margin_last_edited=”on|desktop” custom_padding=”||0px|” global_module=”205244″ saved_tabs=”all”]

Kennis maken?

Laten we bellen!

[/et_pb_text][et_pb_button button_url=”http://www.cynthiaschenk.nl/contact/%20″ button_text=”Ik wil contact opnemen” button_alignment=”center” _builder_version=”3.0.88″ custom_button=”on” button_text_color=”#494949″ button_border_color=”#2B7C74″ button_use_icon=”off” button_text_color_hover=”#ffffff” button_bg_color_hover=”#2B7C74″ button_border_color_hover=”#2B7C74″ global_module=”205245″ saved_tabs=”all” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]